Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



WPHI Dżakarta: XV-y pakiet gospodarczy Rządu RI

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Tomasz Piętka | 2017-06-27 10:01:52
wphi dżakarta, logistyka w indonezji, pakiet gospodarczy rządu indonezji

Cel: zmniejszenie kosztów logistycznych, usprawnienie odpraw towarów portach morskich

Wg. informacji biura Ministra Koordynatora ds. Gospodarczych RI, koszty logistystyczne stanowią średnio ok. 40% ceny, jaką indonezyjscy konsumenci indywidualni płacą za towary w lokalnych sklepach.

Ogłoszony w czerwcu br. XV-y pakiet gospodarczy Rządu RI ma na celu zmianę tej sytuacji.

Główne założenia:

  • wzmocnienie jednolitego krajowego systemu Indonezji (INSW – Indonesia National Single Window), który zastąpić ma w sumie 17 ministerstw i agencji zaangażowanych obecnie w odprawę celną towarów eksportowanych i importowanych z i do Indonezji. Celem jest integracja wydawania licencji dla tzw. towarów regulowanych (lartas) (tj. tych, których import lub eksport wymaga specjalnych licencji / pozwoleń), co skrócić ma czas odpraw, zmniejszyć biurokrację i w efekcie obniżyć koszty. Zaznaczyć należy, iż towary regulowane stanowią obecnie ok. 49% wszystkich towarów wwożonych i wywożonych z Indonezji, w porównaniu do średniej: 17% w innych krajach ASEAN),
  • zwiększenie konkurencyjności dostawców usług logistycznych, poprzez m.in. obniżenie wymagań dot. kapitału zakładowego, zmniejszenie obostrzeń dot. inwestycji wobec podmiotów zagranicznych,
  • zapewnienie rynkowych możliwości firmom żeglugowym, ubezpieczycielom morskim,

Planowane są m.in.:

  • zerowa przywozowa stawka celna w odniesieniu do 115 typów części zamiennych do statków (w chwili obecnej brak listy),
  • budowa 70-100 nowych statków o wartości ok. 700 milionów USD
  • 2000 nowych miejsc pracy dla marynarzy
  • umocnienie roli władz regionalnych w rozwoju regionalnego systemu logistycznego

Należy zaznaczyć, iż pomimo ogłoszenia reform, najnowszy pakiet składa się głównie z ogólnych dyrektyw, które wymagają zmian kilku dekretów prezydenckich i wielu rozporządzeń ministerialnych. Sam Minister Koordynator ds. Gospodarczych RI – Dhamrin Nasution, przyznał, iż reforma sektora logistycznego obejmująca transport, spedycję, obsługę i składowanie w portach morskich wiązać się musi z dalszymi, bardziej szczegółowymi zmianami w obowiązujących regulacjach.






Wybrane
oferty polskich przedsiębiorstw