Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Różnice kulturowe

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Tomasz Piętka | 2016-05-24 09:13:47
indonezja, dżakarta, ludność

Warunkiem udanej współpracy biznesowej jest przede wszystkim wizyta w Indonezji i nawiązanie osobistych kontaktów z partnerami handlowymi. Indonezyjczycy swoje intencje częściej wyrażają zachowaniem i gestami, niż konkretnymi słowami.

Lepiej unikać zawierania transakcji przez internet, gdyż coraz częściej spotykamy się z sytuacjami, w których polski importer dokonuje internetowo zamówienia bez sprawdzenia partnera i wpłaca zaliczkę.

Firmy indonezyjskie reklamujące się w internecie to często firmy „wirtualne", a wpłata zaliczki jest dokonywana na prywatny rachunek bankowy, natychmiast likwidowany. W takiej sytuacji nie ma  praktycznie możliwości dochodzenia zwrotu wpłaconych pieniędzy.

 

 

  • Przy poważniejszych transakcjach eksportowych nie należy liczyć na szybką finalizację (szczególnie w przypadku sektora publicznego, ale w dużej mierze również prywatnego). Indonezyjski partner chce dobrze poznać potencjalnego kontrahenta i nabrać do niego zaufania, co oznacza konieczność licznych spotkań i rozmów na tematy nie tylko służbowe
  • Żeby nie sprawić rozmówcy przykrości, rzadko jest używane jednoznaczne zaprzeczenie, natomiast potwierdzenie niekoniecznie oznacza wyrażenie zgody, raczej jedynie zrozumienia dla prezentowanego przezeń stanowiska. Tak więc udana współpraca wymaga nabrania pewnego doświadczenia w interpretacji jego reakcji
  • Nawet w przypadkach, gdy nie stanowi to wymogu prawnego, firmy zagraniczne prawie zawsze korzystają z usług lokalnego pośrednika lub dystrybutora. Właściwy jego wybór jest kluczem do sukcesu na rynku, gdyż nawet osobie dobrze zorientowanej w miejscowych realiach trudno będzie  sprawnie się poruszać w meandrach tutejszej biurokracji oraz orientować się w skomplikowanych powiązaniach biznesowych
     

W przypadku zamówień rządowych istotne jest również:

  • Właściwe ułożenie współpracy z firmami indonezyjskimi, zwyczajowo pośredniczącymi przy tego typu zamówieniach, polegające na klarownym rozdzieleniu zakresu ich kompetencji i wspólnym ustalaniu polityki handlowej na rynku
  • Określenie zasad współdziałania polskich firm na rynku indonezyjskim, aby uniknąć konkurencji polsko - polskiej. Należy też wspólnie organizować wyjazdy do Polski indonezyjskich delegacji przedstawicieli instytucji rządowych i parlamentarnych, aby zapoznali się z potencjałem polskiego przemysłu (przede wszystkim obronnego)
  • Polskie firmy powinny rozważać przeprowadzanie transakcji barterowych, szczególnie w przypadku sprzętu obronnego i górnictwa. Jednak jeszcze przez kilka lat różne formy kredytowania będą podstawowym instrumentem finansowania rozwoju infrastruktury i zamówień rządowych.