Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Co kupić, a co sprzedać

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Tomasz Piętka | 2016-05-25 06:38:39
indonezja, handel, eksport, import, gospodarka

Indonezyjski eksport opiera się głównej na minerałach i surowcach.

Głównymi partnerami handlowymi Indonezji są kraje Azji: Chiny, Japonia, Singapur, Indie, Malezja, Korea Płd., a także Unia Europejska, Australia i USA. Głównymi towarami eksportowymi Indonezji w ciągu ostatnich lat były: węgiel, ropa naftowa i gaz ziemny, kauczuk, oleje roślinne, odzież, kawa, natomiast import Indonezji obejmował: maszyny i urządzenia oraz sprzęt elektryczny, ropę naftową, wyroby metalowe, produkty chemiczne, pojazdy, statki, samoloty i sprzęt transportowy, odzież, obuwie.

 

Import

 

Wartość importu Indonezji ogółem wyniosła w 2015 r. 142,7 mld USD co oznacza 19,89% spadek wobec 178,2 mld USD w 2014 r. (2013: 186,6 mld USD). Import towarów z grupy ropa i gaz zmniejszył swoją wartość o 43,37% z 43,6 mld do 24,6 mld USD, spadek na poziomie 12,32% zaliczył również import towarów spoza ww. grupy, z 134,7 mld do 118,1 mld USD.

 

Największą wartość w grupie non oil and gas osiągnął import maszyn i urządzeń mechanicznych (kod HS: 84) – 22,4 mld USD, na kolejnych miejscach uplasowały się: żelazo i stal (72) – 6,3 mld USD; chemia organiczna (29) – 5,7 mld USD; pojazdy i ich części (87) – 5,3 mld USD; zboża (10) – 3,2 mld USD.

 

Największymi dostawcami towarów spoza grupy ropa i gaz dla Indonezji były w 2015 r.: Chiny – 29,21 mld USD (24,7% importu spoza grupy ropa i gaz ogółem; spadek w porówaniu rok do roku o 4,08%); Japonia – 13,2 mld USD (11,20%); Singapur – 8,97 mld USD (7,6%), Tajlandia – 8,02 mld USD (6,79%); USA – 7,55 mld USD (6,39%); Korea Południowa – 6,29 mld USD (5,32%), Malezja – 4,99 mld USD (4,22%); Australia – 4,67 mld USD (3,96%); Niemcy – 3,46 mld USD (2,93%); Tajwan – 3,13 mld USD (2,65%).

 

Import z krajów ASEAN wyniósł 26,04 mld USD (co oznacza spadek o 12,51% rok do roku) i stanowił 22,05% importu spoza grupy ropa i gaz ogółem. Import z Unii Europejskiej wyniósł 11,22 mld USD (9,50%), co oznacza spadek w porównaniu rok do roku o 10,92%.

 

Eksport

 

W 2015 roku indonezyjski eksport osiągnął łączną wartość 150,25 mld USD. Jest to spadek o 14,62 % w porównaniu z 175,98 mld USD w 2014 roku (2013: 182,5 mld). Wartość eksportu paliw spadła rok do roku o 38,2% i wyniosła 18,55 mld USD w porównaniu do 30,3 mld USD. Wartość eksportu produktów indonezyjskiej gospodarki (z tzw. grupy non-oil and gas), zmalała w porównaniu do 2014 r. o 9,77%, z 145,96 mld USD do 131,7 mld. W roku 2015 Unia Europejska była trzecią główną destynacją dla indonezyjskiego eksportu produktów i towarów pozapaliwowych, osiągając wartość 14,8 mld USD (spadek o 12,1% rok do roku). Na pierwszym miejscu w tym zestawieniu znalazły się USA z udzałem 11,62% i ChRL – 10,07%. W roku 2015, eksport do Państwa Środka zmalał o 19,44%. Spadki zanotowane zostały również w przypadku sprzedaży wytworów indonezyjskiej gospodarki do Australii (-18,99%), Singapuru (-14,25%), Japonii (-10,14%) i Korei Południowej (-5,5%).

 

Bilans handlowy

 

Bilans handlowy Indonezji osiągnął w 2015 r. nadwyżkę na poziomie 7,51 mld USD, w porównaniu do deficytu w ubiegłym roku na poziomie 1,88 mld USD (2013 r. – deficyt o wartości 4,08 mld USD). Niemniej jednak ogólne obroty handlowe w wymianie międzynarodowej spadły drugi rok z rzędu. Ma to również odzwierciedlenie w wymianie handlowej z Polską. Nadwyżka nie wynika ze zwiększenia wartości eksportu, a z obniżonej wartości importu, w tym rekordowo niskich cen ropy, której Indonezja jest importerem netto (pomimo powrotu do OPEC).